Followers

welcome

Selamat datang ke dunia kaki pancing..

Tuesday, November 16, 2010

Trip Layaran 2010





Dah lebih 5 tahun aku tak memancing ikan layaran di perairan Rompin. Kali pertama sekitar tahun 2003 lebih kerap sekitar tahun 2005. Trip kali ini adalah yang pertama selepas tahun 2005 hari tu. Trip 2003 aku hanya landing 3 ekor je.. selepas banyak kejadian rabut, semuanya CnR.



Tahun 2005, aku menyertai kawan2 yang agak pro, dorang ni bukan je mengamalkan CnR malah dorang buat tagging, ambil semua maklumat pasal ikan.. berat dia, panjang, ukur lilit dan sedikit spesimen diambil untuk tujuan DNA. Maklumat pemancing, lokasi, umpan dan peralatan pancing turut diambil dan semua maklumat ini dihantar ke US untuk diproses IGFA. Selang beberapa minggu lepas tu aku dapat satu sijil dari IGFA, dorang ucap tahniah sebab amalkan CnR dan menyumbang dalam proses mengkaji spesis ikan layaran. Malangnya tah mana2 aku letak sijil penghargaan tu, aku pun tak tahu.


Trip Mei lalu sebenarnya sempena Royal Pahang Billfish International Challengge 2010. Pergi atas tiket media ni, maknanya kena buat kerja. Visual ni akan digunakan sebagai arkib Jelajah Joran untuk di siarkan pada musim yang akan datang memandangkan musim pertama Jelajah Joran telahpun melabuhkan tirai bulan puasa hari tu.








1 comment:

  1. fuyooo, hebat ni tn..teruja tuk joran ikan layaran...harap dpt join utk joran layaran masa kan dtg..;)

    ReplyDelete

Trip Casting Sebarau

Trip Casting Sebarau
Sebarau bujang je, tapi layan gila he he.. Inilah kali pertama aku casting sebarau di Tasik Kenyir, sebelum tu main bottom je..

Trip Casting Toman

Trip Casting Toman
toman bujang yang ganas.. teringat masa mula2 memancing di Tasik Banding ni, masa tu guna anak ikan keli je, campak kat kumpulan anak-anak toman yang main di atas air.. lepas tu tunggulah mak bapak dia baham gewang.. tapi teknik casting lebih mencabar sebab masa toman rembat gewang kita, kita sedang pegang set.. kalau bottom, kengkadang kita tinggal je set kita kat tepi bot sambil borak dengan kengkawan, toman rembat pun tak sedar so feel dia kureng sikit..

Trip Jigging GT

Trip Jigging GT
tak ingat berapa berat dia.. orang kata kalau trip tu menjadi, nak timbang ikan pun tak sempat he he.. Tapi memang betul trip ni aku landing banyak GT dan talang.. saiz mencecah belasan kilo.. Jigging satu teknik yang menarik jika anda tau lubuk, pasti trip jigging anda akan menjadi sejarah peribadi yang tak mungkin anda lupakan.